dinsdag 11 juni 2013

# 23 De finish of nog verder?


 
Eén van mijn favoriete Dingen die ik tegen kwam waardoor ik verrast werd en waar ik de volgende gedachte bij kreeg is WIKI. Eigenlijk is de moderne bibliotheek al een WIKI op zich. De bibliotheek wil meerwaarde creëren door mensen in contact te brengen met cultuur, kennis en informatie maar ook mensen in contact brengen met elkaar. Iedereen kan gebruikmaken van de bronnen van de bibliotheek en zijn eigen kennis toevoegen en dat ook weer loslaten op zijn eigen netwerk en laten aanvullen en rouleren. Geweldig toch?

Dat brengt mij ook op iets anders. Ondanks dat wij nu allemaal medewerker 2.0 zijn geworden en er veel ideeën, kennis en goede voornemens zijn ontstaan voor het gebruik van allemaal nieuwe media, digitale tools, cyber trucs en al die andere Dingen voor onze lokale bibliotheek denk ik dat er nog veel en veel meer moet gebeuren op een heel ander niveau. Onze branche vereniging Bibliotheek.nl heeft een schone taak om die mooie visie op de digitale bibliotheek die zij heeft geformuleerd om te zetten in praktische toepassingen waar lokale bibliotheken op aan kunnen sluiten.
Ik vind de 23 Dingen goed opgezet en vooral omdat het een traject is dat je met z’n allen moet doorlopen goed voor de samenwerking en kennisoverdracht tussen collega’s. Met Ellen heb ik een Prezi gemaakt die zij binnenkort kan gebruiken voor de presentatie van het Jaaraanbod Primair Onderwijs en ik heb folders omgezet in mooie Issuu documenten die je online kunt doorbladeren. Al mijn collega’s die activiteiten gepromoot willen hebben stoppen hun input in the cloud en ik weet nu hoe je berichten kunt klaarzetten in de facebook planning.

Aan 23 Dingen zou ik niet zo zeer iets willen of kunnen verbeteren. Het heeft mij aan het denken gezet en ik heb veel Dingen uitgeprobeerd en bekeken en een paar Dingen heb ik inmiddels toegepast. Ik vind wel dat er een heel groot appél is gedaan op de deelnemers wat betreft hun kostbare vrije tijd. Natuurlijk is het voor je persoonlijke ontwikkeling belangrijk om op een leuke en inspirerende wijze in aanraking te komen met alle nieuwe ontwikkelingen op digitaal gebied. Zeker voor de generatie medewerkers waar ik toe behoor. Maar voorop staat dat je het doet om je een betere werknemer te worden, uitgerust met actuele kennis die je nodig hebt om goed te functioneren en om een goede bijdrage te kunnen leveren.  
23 Dingen was voor mij… werken tijdens vakantie, op ontdekkingsreis, prutsen met Prezi ene… misschien de Toshiba laptop winnen ;) ?

 

1 opmerking:

  1. Toshiba laptop? Heb ik ergens overheen gelezen?? Die wil ik ook wel winnen! ;-D

    BeantwoordenVerwijderen