maandag 17 juni 2013

# 8 bloggen, # 4 RSS, # 12 Twitter


Inzetten van een intern weblog (in plaats van een wekelijks gedicht?)

Ik denk dat het heel erg zinvol zou zijn als onze directeur zou gaan blogs over zijn visie op de bibliotheek, reageren op nieuws dat direct en indirect met ons werk te maken heeft, misschien af en toe een inspirerende peptalk en ons op de hoogte houden van bibliotheekzaken in het algemeen. Hij moet dat natuurlijk wel leuk vinden om te doen, dat voorop gesteld, maar ik weet zeker dat hij dat goed zou kunnen .

Voor ons op de werkvloer is het prettig en motiverend als je weet waar het management zich mee bezighoud. En dan niet een letterlijk verslag van wat er besproken wordt in het MT, welke problemen er spelen en welk werk er aangepakt moeten worden. Maar wat speelt er om ons heen en hoe reageren wij als bibliotheek hierop. Waar wordt over gediscussieerd binnen onze organisatie, wat speelt er in ons vakgebied.

 RSS-feeds in de praktijk

Het alweer een tijd geleden dat ik gestopt ben met de RSS-diensten waarop ik mij uit professioneel oogpunt op had geabonneerd. Ik dacht dat het handig zou zijn als ik de boodschappen die ik voor de bibliotheek uitzend (lees persberichten) zou kunnen teruglezen, kon zien waar en door wie er over de bibliotheek werd gepraat en wat er zich afspeelt in het culturele veld om ons heen. Ik moet jullie bekennen dat ik helemaal stuiterend gek werd van alle input die ik kreeg. Met Lilian heb ik nog geprobeerd om wat secuurder de zoekopdrachten te formuleren maar uiteindelijk ben ik er helemaal mee gestopt. Hiervoor in de plaats lees ik weer heel ouderwets het Noordhollands Dagblad en check de huis aan bladen of het desbetreffende persbericht is geplaatst.
 
Twitter de twitter

Het is niet professioneel maar ik kan mij niet over mijn persoonlijke aversie tegen de Twitter zetten. Wat een ijdel gezwets en wat een dramatisch taalgebruik. Ik ben een paar jaar geleden uit professionele belangstelling begonnen met het 'volgen' van een paar Twitteraars. Iemand van de bibliotheek Zwolle een ex collega van mijn man die in de Amsterdamse gemeentepolitiek zit en Rik van Social Ambassee die ik ooit eens op een cursus had ontmoet. Ik ben afgehaakt op het moment dat de bibliotheek mevrouw ging Twitteren over de vakantie openingstijden van de Zwolse bieb. De politicus over de kapotgepikte vuilniszakken voor de Stopera en Rik over dat ie zo lekker sushi kon eten in Amstelveen.

 

1 opmerking:

  1. Ik ben het wel met je eens hoor, over die blog. Op een andere manier horen wat er speelt.

    En met die RSS ben ik ook snel gestopt hoor, ik heb alleen de blogs van de collega's die ik volg nog in een reader staan... Werd te veel allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen