Met
ons zijn er heel veel bibliotheken die nog lang geen volwassenheid bereikt hebben
op het gebied van sociale media. Dit omdat vrij laat de potentie van de sociale
media is onderkent en daarom geen capaciteit beschikbaar is gekomen en middelen
zijn vrijgemaakt. Er zijn initiatieven geweest van enthousiaste medewerkers, er
is aan pilots deelgenomen en externe specialisten zijn ingehuurd, maar tot een structurele
professionele inzet van sociale media is het tot voor kort niet gekomen.
Nu lijkt de tijd rijp om werk te maken van de inzet van digitale en sociale media
voor onze bibliotheek. Eind vorig jaar is dan
een échte officiële facebookpagina gelanceerd. We hebben een succesvolle
digitale nieuwsbrief met 20.000 lezers, een hoog openingspercentage met maandelijks veel aanloop naar de kaartverkoop
en diensten en informatie op de website. Er is recentelijk geld vrijgemaakt om te
gaan adverteren op Google met SEA-campagnes*.
Maar er zullen ook nog keuzes gemaakt moeten worden want meer tijd is er niet
beschikbaar (eerder minder), we kunnen niet alles tegelijk dus moeten
prioriteiten stellen. Eén parttime communicatie medewerker kan niet alle
registers bespelen (al zou ze dat graag willen). Dus eerst een stap voor stap
plan voor de inbedding van sociale media in de communicatie van de bibliotheek
en een herbezinning op de inzet van traditionele communicatiemiddelen (nog wel
een poster maar geen flyer?). En daarnaast wil ik pleiten voor de spreiding communicatie
taken (ja zeker ik gooi mijn eigen glazen in). Ik denk dan aan een bloggende
directeur die op lokaal niveau de relevantie van de bibliotheek keer op keer
weet aan te tonen. En ik denk aan twitterende vestigingscoördinatoren die
verslag doen van leuke activiteiten in hun vestiging (hier had je bij moeten
zijn).
Het 23 dingen traject dat inmiddels door alle medewerkers is gevolgd zal
er toe bijgedragen dat inzet van sociale media voor de bibliotheek een vaste plek
kan krijgen in de communicatie met de klant. En aan onze klanten zal het niet
liggen: Leden van de bibliotheek zijn fervent sociale media gebruikers. Zo’n
70% van de volwassenen en een percentage richting 90% onder jongeren. (Bron:
Social
media strategie voor stichting bibliotheek.nl/ 2011)
* Mis ik een uitleg over SEA en SEO in de 23 dingen?
Lijkt me zeker nuttig, een beleid voor social media! Misschien kan ik bij je aanschuiven voor communicatie, moet er wel eerst tijd/geld voor vrijgemaalt worden.
BeantwoordenVerwijderenWe bespreken de ideeen morgen bij de slotbijeenkomst, ik houd je op de hoogte van wat daar uit komt.