dinsdag 11 juni 2013

# 22 Inhoudelijke reflectie op het integreren van sociale media voor de bibliotheek


Met ons zijn er heel veel bibliotheken die nog lang geen volwassenheid bereikt hebben op het gebied van sociale media. Dit omdat vrij laat de potentie van de sociale media is onderkent en daarom geen capaciteit beschikbaar is gekomen en middelen zijn vrijgemaakt. Er zijn initiatieven geweest van enthousiaste medewerkers, er is aan pilots deelgenomen en externe specialisten zijn ingehuurd, maar tot een structurele professionele inzet van sociale media is het tot voor kort niet gekomen.
Nu lijkt de tijd rijp om werk te maken van de inzet van digitale en sociale media voor onze bibliotheek. Eind vorig jaar is dan een échte officiële facebookpagina gelanceerd. We hebben een succesvolle digitale nieuwsbrief met 20.000 lezers, een hoog openingspercentage met maandelijks veel aanloop naar de kaartverkoop en diensten en informatie op de website. Er is recentelijk geld vrijgemaakt om te gaan adverteren op Google met SEA-campagnes*.
Maar er zullen ook nog keuzes gemaakt moeten worden want meer tijd is er niet beschikbaar (eerder minder), we kunnen niet alles tegelijk dus moeten prioriteiten stellen. Eén parttime communicatie medewerker kan niet alle registers bespelen (al zou ze dat graag willen). Dus eerst een stap voor stap plan voor de inbedding van sociale media in de communicatie van de bibliotheek en een herbezinning op de inzet van traditionele communicatiemiddelen (nog wel een poster maar geen flyer?). En daarnaast wil ik pleiten voor de spreiding communicatie taken (ja zeker ik gooi mijn eigen glazen in). Ik denk dan aan een bloggende directeur die op lokaal niveau de relevantie van de bibliotheek keer op keer weet aan te tonen. En ik denk aan twitterende vestigingscoördinatoren die verslag doen van leuke activiteiten in hun vestiging (hier had je bij moeten zijn).
Het 23 dingen traject dat inmiddels door alle medewerkers is gevolgd zal er toe bijgedragen dat inzet van sociale media voor de bibliotheek een vaste plek kan krijgen in de communicatie met de klant. En aan onze klanten zal het niet liggen: Leden van de bibliotheek zijn fervent sociale media gebruikers. Zo’n 70% van de volwassenen en een percentage richting 90% onder jongeren. (Bron: Social media strategie voor stichting bibliotheek.nl/ 2011)

* Mis ik een uitleg over SEA en SEO in de 23 dingen?

1 opmerking:

  1. Lijkt me zeker nuttig, een beleid voor social media! Misschien kan ik bij je aanschuiven voor communicatie, moet er wel eerst tijd/geld voor vrijgemaalt worden.
    We bespreken de ideeen morgen bij de slotbijeenkomst, ik houd je op de hoogte van wat daar uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen