zaterdag 13 juli 2013

# 20 en # 21 De toekomst van de bibliotheek

Is er straks wel een fysieke bibliotheek?

Met dit blog laat ik even alle halleluja over die prachtige dingen waarmee we in aanraking zijn gekomen even varen en probeer ik jullie even te laten delen in mijn zorg en aan te geven dat er ook een keerzijde is aan bibliotheek 2.0. 
 
In Bibliotheekblad las ik vorige maand een hoofdstukje in een artikel over gedwongen fusies van bibliotheken, over de transitie van fysiek naar digitaal. In Bibliotheekblad bediend men zich van de optimistische toon die je meteen wantrouwig maakt. Ik dacht meteen aan de reactie van onze directeur op het stuk van de kwartiermakers digitale bibliotheek, waarin een  beleidsaanbeveling staat over de toekomst van de openbare bibliotheek. Ook hierin een enthousiast pleidooi voor een investering in de digitale bibliotheek en heel weinig aandacht voor de bibliotheek als third place (in goed Nederlands de goede oude fysieke bibliotheek waar je door een aardige mevrouw wordt welkom geheten, waar je een krantje kunt lezen of een cursus kunt volgen). Gelukkig mocht men in de bibliotheekwereld nog op dit stuk schieten voordat het een werkelijk uitgangspunt zou worden. Uit de reactie van Frans begreep ik wel dat ook hij dacht: hiermee gooien de bibliotheken hun eigen glazen in.

Natuurlijk juich ik de digitale ontwikkelingen voor de bibliotheek toe. Maar we moeten heel voorzichtig zijn dat wij onze bibliotheekvestigingen hiermee niet uit de kijker spelen. We kunnen nu heel hard gaan roepen dat we de digitale bibliotheek gaan maken, maar wat houdt dat dan in? Weet iemand in de bibliotheekwereld dat wel? De subsidieverstrekkers kunnen dat oppikken als de uitgelezen kans om de fysieke bibliotheken op te doeken.
 
 

Social media als promotiemiddel

Social media biedt vele kansen, maar het effectief inzetten van social media om bezoekers aantallen in de bibliotheek te verhogen en de uitleningen te verbeteren vergt expertise op het gebied van technologie, marketing en reclame. En dat ontbeert onze bibliotheek. Ik pleit voor landelijk ontwikkelde formats en een gezamenlijke aanpak voor de inzet van social media in de bibliotheek. Ik ben bang dat de inzet van social media als een doel op zich wordt gezien in onze organisatie en niet als een middel dat ingezet kan worden in een mix van verschillende communicatiemiddelen. Ik vind dat er een goed beleidsplan sociale media moet komen met een belangrijk onderdeel communicatie en promotie. En hier voorafgaand had allang een pittige discussie gevoerd moeten zijn over wat welke prioriteit moet krijgen zodat we van te voren ook de consequenties kunnen inschatten.











 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten